Back to Top
 
 
 
vrijdag, 28 April 2017 12:38
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Zo oranje was het peentje vroeger niet!

worteltjes

Oranje wortelen! We weten niet beter. Wekelijks staan ze wel een keer op tafel of komen ze op een andere manier in onze voeding voor. Toch zo heel gewoon was deze kleur in de 17e eeuw niet.
Wortelen waren toen vooral wit, geel, rood en donker paars. Bij toeval werd een keer een oranje wortel ontdekt, die toch wat lekkerder smaakte.In de 17e eeuw kwam de familie van Oranje aan de macht. Om dat te vieren ontstond er in de Nederlanden een heuse oranje hype die veel weg had van de Nederlandse voetbalgekte tijdens het WK. Nederland op zijn kop! De cadeautjes waren oranje, huizen werden oranje, de sinaasappeltjes werden naar Nederland gehaald en de worteltjes werden …….. juist ja, ORANJE. Nederlandse boeren waren wereldwijd de grootste verbouwers van wortelen. En voor het huis van de familie van Oranje teelden zij vanaf die tijd wortelen van oranje. Tegenwoordig zien we ook weer de oudere kleuren wortelen in de winkels te koop. Maar waarom zouden we kiezen voor een wortel als gezonde voeding in onze luchtrommel of op ons bord bij de avondmaaltijd?

Goed voor je ogen
De bètacaroteen die in de wortel zit, wordt in je lever omgezet in vitamine A. Vitamine A helpt met het verbeteren van het nachtzicht, het minder scherp zien van objecten en je omgeving (macula degeneratie) en staar dat door ouderdom wordt veroorzaakt. Een studie wees uit dat mensen die relatief veel bètacaroteen aten een 40 procent lager risico hadden.

Goed voor je huid
Bètacaroteen in je voeding werkt ook als een antioxidant. Door regelmatig wortels en andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan bètacaroteen te consumeren, wordt je huid geholpen om gezond en vitaal te blijven. Je huid is het grootste 'orgaan' van je lichaam en beschermt je voor invloed van buiten af.
Vitamine A en de antioxidanten bieden een natuurlijke bescherming tegen de zon. Droog haar en droge huid en nagels hebben vaak te maken met een te kort aan vitamine A. Vitamine A helpt vroegtijdige rimpels, acne, droge huid, pigmentatie, vlekken en een ongelijkmatige teint te voorkomen. Daarom zijn wortels in onze voeding een gezonde variatie en goed voor je huid en je lichaam.

Goed voor je darmen
De vezels in de wortelen zijn weer goed voor je darmen.

Goed voor je tandvlees en tanden
Bij het kauwen van wortels worden je tanden, je kiezen en je tandvlees gezonder. Dit komt doordat het tandplak en voedselresten van je tanden afschraapt. Hiernaast stimuleren ze tot het aanmaken van speeksel, wat bacteriën doodt. Dus voeding waar ook de tandarts blij mee is.

Goed voor je hart
Uit een onderzoek van Harvard University blijkt dat mensen die meer dan zes wortels per week eten een aanzienlijk kleinere kans hebben op een hartaanval dan mensen die het slechts eens in de maand eten of haast nooit.
En ben je niet zo koningshuis gezind? Dan is nu je oplossing gevonden!
Want geel, wit, paars en rood, met wortels in je voeding krijgt je lijf een goede vitamine stoot."

 

Gepubliceerd in de logopgmer d.d. 28-04-2016

Gelezen: 310 keer
Meer in deze categorie: « Omega 3 - 6 - 9 Het kokosolie alarm »
Joomla SEF URLs by Artio

Opgepast! Deze site gebruikt cookies en soortgelijke technologie├źn.

Indien u uw browser instellingen niet aanpast, gaat u hiermee akkoord. Meer weten

Begrepen