Back to Top
 
 
 
woensdag, 19 April 2017 13:09
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Omega 3 - 6 - 9

omega-3-6-9

"Omega 3 – 6 – 9. Snapt u het nog? Wat zijn omegavetzuren en waarom zouden we er rekening mee moeten houden? Voor mij een onderwerp waar ik me de laatste tijd steeds meer in heb verdiept. En waar gelukkig regulier steeds meer onderzoek naar gedaan wordt. Er zijn verschillende visies en waar doe je goed aan?

De belangrijkste vetzuren voor het lichaam zijn de meervoudig onverzadigde omega 3 vetzuren. De doorlaatbaarheid van de celmembranen (celwand) wordt grotendeels bepaald door het gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren in het membraan. Het functioneren van de cellen wordt beter als de doorlaatbaarheid van de celwand groter is. Omega 3-vetzuren zijn een groep meervoudig onverzadigde vetzuren. Er is één vetzuur uit deze groep, alfa-linoleenzuur (ALA), dat onder de categorie essentiële vetzuren valt. Essentieel omdat ons lichaam het niet zelf kan aanmaken. Andere vetzuren zoals DHA (docosahexaeenzuur) en EPA (eicosapentaeenzuur) in deze groep kunnen door het lichaam worden omgezet. De omzetting van ALA in EPA en DHA verloopt bij de meeste mensen echter moeilijk. Aan omega 3-vetzuren worden positieve eigenschappen toegeschreven in het voorkomen van hart- en vaatziekten, artritis en depressies. Omega 3-vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en zijn onder meer van belang voor de oogfunctie en de hersenstofwisseling. Ook het geheugen wordt positief beïnvloed door omega-3.

ALA zit in chiazaadolie, hennep-olie, walnootolie en vooral in lijnzaadolie. Ook zit het in algen, algenolie, avocado's, broccoli, druiven bladeren, spinazie. Verder zit het een beetje in vlees en groene bladgroente. EPA en DHA zitten vooral in vette vis en in schaal- en schelpdieren. De laatste tientallen jaren is ons voedingspatroon sterk veranderd. Als gevolg hiervan krijgt men te veel verzadigde vetten binnen en relatief weinig van de gezondere meervoudig onverzadigde vetzuren. Onderzoek wijst erop dat een goede verhouding tussen omega 6- en omega 3-vetzuren in de voeding belangrijk is voor de gezondheid van hart- en bloedvaten. Omega 3 en omega 6 worden via hetzelfde enzymsysteem omgezet. De verhouding tussen deze twee in ons lichaam is belangrijk voor de zogenaamde metabolische functies van het lichaam. Bij veel omega 6- vetzuren zien we meer ontstekingen in het lichaam dan bij meer omega 3 vetzuren. Dit houdt in dat omega 6- en omega 3-vetzuren in een evenwichtige verhouding moeten worden geconsumeerd. Onderzoek wijst erop dat de voeding van de oermens, rijk aan zeevoedsel, noten en andere omega 3-bronnen was. Een typisch westers voedingspatroon heeft veel omega 6 in zich en veroorzaakt vaak een grote disbalans. Met alle klachten van dien. Veel plantaardige oliën bevatten meer omega 6-vetzuren. Voorbeelden zijn sojaolie, zonnebloemolie, arachideolie en maïsolie. Omega 9-vetzuren, zoals het oliezuur in olijfolie, zijn geen essentiële vetzuren. Het menselijk lichaam kan oliezuur zelf maken, dit is vaak ook voldoende aanwezig en heeft een positieve invloed op het cholesterol gehalte. Mijn conclusie is dat we omega 3 vetzuren vaak onvoldoende via onze gewone voeding binnen krijgen. Het nemen van een goed voedingssupplement kan de verhouding omega 6 en 3 aanzienlijk verbeteren."

 

Gepubliceerd in de logopgmer d.d. 19-04-2017

Gelezen: 346 keer
Joomla SEF URLs by Artio

Opgepast! Deze site gebruikt cookies en soortgelijke technologieën.

Indien u uw browser instellingen niet aanpast, gaat u hiermee akkoord. Meer weten

Begrepen