Back to Top
 
 
 
dinsdag, 09 Mei 2017 15:12
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Chocolade... DO or DON'T

Chocolade komt van de cacaoplant die van oorsprong groeit in centraal Amerika. Na de oogst worden de cacaobonen verhit en opengebroken. Door vermaling komt het vet uit de boon vrij waardoor er een cacaomassa ontstaat. Het vet noemen we cacaoboter en de harde klomp, die over blijft na scheiding van het vet, wordt vermalen tot cacaopoeder. Cacaoboter en cacaopoeder zijn de hoofdingrediënten voor chocolade.

Gezond?

In de cacao zit een behoorlijke portie antioxidanten, die het risico van hart- en vaatziekten verlagen. Een gezonde inname van cacao betreft 4 gram per dag. Dat staat gelijk aan het eten van 10 gram pure chocolade per dag, of 13 gram melkchocolade. Voor witte chocolade zal men nog meer chocolade moeten eten om 4 gram cacao binnen te krijgen. De pure chocolade is daarom het gezondst. Het suikergehalte ligt het laagst en het cacaogehalte het hoogst.

Lekker?

Het is de onweerstaanbare combinatie van vet en zoet die onze hersenen doen verlangen naar chocolade. Chocolade smelt bovendien gemakkelijk in de mond en dat zorgt voor een ware smaakexplosie.

Troost en geluk?

Als chocolade zo lekker is, biedt het dan ook troost? Veel vrouwen vinden van wel. Ze claimen dat ze vlak voor de menstruatie SNAKKEN naar chocolade. De schommeling in hormonen namelijk zou direct leiden tot sombere gevoelens en daarmee de drang naar chocolade verhogen. In chocolade zit de stof fenylethylamine, die ook aangemaakt wordt bij verliefdheid waardoor je er gelukkiger van zou worden. Maar dames en heren, van beide aannames zijn de effecten helaas niet wetenschappelijk bewezen!

Ongezond?

Chocolade bevat alkaloïden zoals theobromine. Het lichaam is redelijk goed in het afbreken van deze stof, waardoor het veelal geen gevolgen heeft. Echter voor bepaalde dieren (honden, katten, paarden en fretten) is theobromine levensgevaarlijk, omdat zij deze stof slecht kunnen afbreken kan het voor hun zelfs dodelijk zijn.
Daarnaast zit chocolade hoog in calorieën door hoge aanwezigheid van vet en suiker. De gemiddelde chocoladereep is 150 tot 200 gram. Slechts 10-15 gram per dag is nuttig voor ons lichaam. Dus helaas niet de hele reep! Als er 70% cacao op staat, zit er dus voor 30% aan suiker of andere toevoegingen in. Hierdoor kun je er gemakkelijk pukkeltjes van krijgen en past het minder goed in een caloriebeperkt dieet.

Recept

100 gram biologische cacaoboter, 2 eetlepels cacaopoeder, 1 zakje cramberry's/noten, 2 eetlepels cocosbloesemsuiker. Smelt de boter, voeg de cacaopoeder en suiker toe. Doe de cranberry's of noten in een vorm en overgiet deze met de warme chocolade. Zet het een nachtje in de vriezer, breek het aan stukken en smullen maar!"

Gepubliceerd in de logopgmer d.d. 09-05-2017

Gelezen: 355 keer
Joomla SEF URLs by Artio

Opgepast! Deze site gebruikt cookies en soortgelijke technologie├źn.

Indien u uw browser instellingen niet aanpast, gaat u hiermee akkoord. Meer weten

Begrepen